پاورپوینت فصل سوم کتاب نقلاب اسلامی ایران (قدرت سیاسی؛ ویژگی ها و اقدامات) نوشته مصطفی ملکوتیان

دسته بندي : کتاب » گوناگون
پاورپوینت فصل سوم کتاب زمینه ها عوامل و بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ایران، رهیافت فرهنگی (قدرت سیاسی؛ ویژگی ها و اقدامات) نوشته مصطفی ملکوتیان در قالب pptx و در حجم 56 اسلاید:

بخشی از متن:
در این بخش از کتاب، موضوع بررسی وضعیت و ویژگی‌های قدرت سیاسی در انقلاب اسلامی مطرح شده است. این بخش به بررسی قدرت سیاسی در دوره سلطنت رضاشاه و محمدرضاشاه می‌پردازد، از جمله رودررویی نیروهای اجتماعی با خاندان پهلوی. در این محتوا، تأکید بر نقش و اهمیت قدرت سیاسی در طول دوره آخرین دودمان سلطنتی ایران، به‌ویژه در زمان محمدرضاشاه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دوره سلطنت رضاشاه
در دوره سلطنت رضاشاه، سه موضوع اصلی به تفصیل بررسی می‌شود:
(الف) چگونگی رسیدن به قدرت و نقش انگلیسی‌ها در آن:
پس از پایان جنگ جهانی اول و وقوع اتفاقات مانند انقلاب بلشویکی در روسیه و عدم تصویب قرارداد وثوق الدوله در مجلس شورای ملی، انگلیسی‌ها به دنبال تغییر سیاست‌های خود و تغییر حکومت در ایران شدند. این تغییر سیاست منجر به انتخاب و حمایت از رضاخان، که افسری جاه طلب بود و به کمک انگلیسی‌ها فرمانده تیپ قزاق شده بود، شد.
رضاخان در تاریخ سوم اسفند ۱۲۹۹ ش موفق به تسخیر تهران و گرفتن فرمان سردار سپهبد از احمد شاه شد. پس از آن، سیدضیاء، که یک سیاستمدار طرفدار انگلیس بود، به عنوان نخست وزیر تعیین شد و رضاخان خود را به عنوان نخست وزیر به احمد شاه تحمیل کرد، که به این ترتیب دوره سیدضیاء به پایان رسید.
در سال ۱۳۰۴ ش مجلسی که طبق میل رضاخان بازسازی شده بود، انقراض سلسله قاجار را اعلام کرد و به تعیین تکلیف پرداخت. سپس در پانزدهم آذر سال ۱۳۰۴، مجلس موسسان با تشکیل و تفسیر موادی از قانون اساسی، رضاخان را به عنوان وارث تاج و تخت معرفی کرد.

دسته بندی: کتاب » گوناگون

تعداد مشاهده: 452 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: pptx - پاورپوینت - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 56

حجم فایل:156 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252