این فصل را با توضیح در مورد چگونگی به کارگیری آمار در تحقیق کمی و کیفی شروع می کنیم. سپس انواع مختلف نمره ها (رتبه ای، درصدها و غیره) را که می توانند از داده های خام به دست آیند، شرح خواهیم داد. بعد از آن، نگاهی گذرا به سه نوع روش آماری خواهیم داشت:
۱) روشهایی که پدیده های تربیتی را توصیف می کنند؛
۲) روشهایی که برای استنباط از نمونه ها و تعمیم نتایج به جامعه به کار برده می شوند
و ۳) روشهایی که برای بررسی ویژگیهای آزمون به کار برده می شوند.
این فصل را با بحث پیرامون سه موضوع مهم در تحلیلهای آماری خاتمه خواهیم داد: لزوم تحلیل داده های اکتشافی، رسیدگی به داده های گم شده یا حاصل نشده و تحلیل چند سطحی داده ها.
آمار، فنون ریاضی تحلیل داده های عددی به منظور رسیدن به اهداف مختلف است.
به طور مثال، محاسبه یک آماره شناخته شده به عنوان میانگین، نشان دهنده نمره منفردی است که نماینده تعدادی نمره، مانند نمره های همه دانش آموزانی که در یک سطح آزمون خاص شرکت کرده اند، می باشد.
. چون تحقیق کمی مستلزم استفاده از داده های عددی است، بیشتر افراد می که آمار در حیطۂ تحقیق کمی می باشد. در واقع، از آمار در تمام تحقیقات کمی استفاده می شود، ولی در بسیاری از تحقیقات کیفی نیز به کار می رود.