تحقیق صنعت داروسازي

دسته بندي : علوم پزشکی » داروسازی
صنعت داروسازي

مقدمه:
داروسازي، پنجاه قرن است كه سابقه خدمت به بشريت را دارد و به عنوان يكي از شناخته شده‌ترين و معتبرترين رشته‌هاي مطرح مي‌باشد. همانند پزشكي، داروسازي نيز شاهد تحولات زيادي بوده است و بسياري از روش‌هاي قديمي آن منسوخ و كنار گذاشته شده‌اند و آموخته‌هاي نويني به پيكره اين رشته افزوده شده‌اند. داروسازان از جمله افشار داراي تحصيلات آكادميك در جامعه مي‌باشند در شاخه‌هاي مختلف شامل داروخانه، بيمارستان‌ها، آموزشي (در سطح دانشگاه)، تحقيقات، صنايع داروسازي (شامل تحقيق و توسعه توليد و غيره)، تدوين استانداردها و توزيع داروها فعاليت دارند. از ديدگاه تاريخي مي‌توان گفت كه پيشرفت علم داروسازي همگام با تكامل بشر بوده است. انسان اوليه به طور ذاتي يا از طريق مشاهده حيوانات يا پرندگان معلومات خود را كسب نمود و دريافت كه آب سرد، برگ و گل داراي كاربردهاي درماني و التيام دهندگي هستند. ولي به طور تجربي دريافت كه كداميك از ديگري بهتر است و بدين وسيله دانسته‌ها و آموخته‌هاي خود را در اختيار ديگران استفاده نمود. بايد توجه داشت كه هر چند روش‌هاي انسان غارنشين ابتدايي بودند، و ليكن بسياري از داروهاي امروزي از همان منابعي كه در اختيار انسان اوليه بودند منشأ گرفته‌اند.
مجموعه حاضر شرحي است از برخي فرآورده‌هاي داروئي شركت ابوريحان و اشارات مختصري به دستة دارويي، مشكل دارويي، فارماكوكنيتيك، موارد مصرف، موارد منع مصرف، عوارض جانبي، مقدار و نحوه‌ي مصرف و نوع بسته‌بندي داروها و نوع تستي كه بر روي داروها رد قسمت آزمايشگاه تحقيقات و توسعه و همچنين آزمايشگاه شيمي (كنترل كيفي) انجام شده را دارا مي‌باشد.
اميد است مطالب اين مجموعه مفيد براي خواندگان واقع گردد.

فصل اول:
آشنايي با شركت داروسازي ابوريحان

تاريخچه:
شركت داروسازي ابوريحان با بيش از 20 سال تجربه در عرضه فرآوردههاي هورموني داراي نقشي ويژه در صنايع داروئي كشور مي‌باشد. ابوريحان فعاليت خود را در زمينه ساخت داروهاي هورموني از سال 1348 (تحت نام شرينگ برليمد) آغاز نمود و پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي در سال 1359 با توجه به قانون حفاظت و توسعه صنايع ايران كليه سهام آن خريداري و با مديريت دولتي تحت پوشش سازمان صنايع ملي ايران قرار گرفت.
فعاليت‌ها متعاقب انتخاب طرح ژنريك به عنوان سيستم نوين نظام داروئي كشور، ابوريحان با پشتوانه‌اي قوي از تكنولوژي داروسازي و بهره‌گيري از نيروهاي متخصص و تلفيقي از تجربه و دانش نوين داروسازي وارد مرحله جديدي از فعاليت خود گرديد بطوري كه در حال حاضر بطور متوسط 38 ميليون جعبه محصول نهائي در پتج گروه آمپول تزريقي، قرص، دراژه، پماد و كرم و شياف به بازار عرضه مي‌نمايد كه اين مقدار نسبت به ده سال گذشته از رشدي معادل 400 درصد برخوردار است.
شركت داروسازي ابوريحان علاوه بر ساخت داروهاي انساني از سال 1365 اقدام به برنامه‌ريزي در زمينه ساخت كيت‌هاي آزمايشگاهي و ديسك‌هاي آنتي‌بيوگرام نمود كه در اين راستا با احداث واحد جديدي تحت عنوان واحل تشخيص طبي و با برخورداري از متخصصين پزشك داروساز، فارماكولوژيست، ميكروبيولوژيست و متخصصين ديگر از سال 1367 با عرضه بيش از 735، 103 كيت آزمايشگاهي و 184و 102 ديسك آنتي‌بيوگرام به مرحله بهره‌برداري رسيد و گامي ديگر در راه نيل به خودكفائي ملي برداشت. همچنين در سالهاي اخير با توجه به اهميت گسترش دامپروري و نياز به استفاده از هورمونها در زمينه بيماريهاي توليد مثل شركت ابوريحان را بر آن داشت تا با تاكيد بر تكنولوژي بر تكنولوژي خود و با استفاده از نيروهاي متخصص دامپزشك و همكاري سازمان دامپزشكي كشور طرح توليد هورمونهاي دامي را در دست مطالعه قرار دهد. بطوريكه در سال 1367 با كسب مجوز از سازمان دامپزشكي كشور با فرمولاسيون و ارائه نمونه‌هاي آزمايشي سه نوع داروي هورموني دامي فعاليت جديدي را پي‌ريزي نمود. باشد كه در سالهاي آينده شاهد توليد هورمونهاي دامي در داخل كشور باشيم. لذا شركت ابوريحان را مي‌توان اولين كارخانه توليد كيت‌هاي آزمايشگاهي و ديسك‌هاي آنتي‌‌بيوگرام و هورمونهاي دامي دانست كه خود از افتخارات اين واحد توليد محسوب مي‌شود.
نگاهي به محصولات ابوريحان مؤيد اين واقعيت است كه كليه محصولات توليدي اين شركت با رعايت آخرين استانداردهاي داروسازي و رعايت كامل اصول GMP توليد و عرضه مي‌شود.

آزمايشگاه‌هاي كنترل و تحقيقات
آزمايشگاه‌هاي مجهز كنترل ابوريحان ضمن نظارت دقيق در مراحل مختلف توليد از مرحله انبارداري مواد اوليه و بسته‌بندي تا خروج كالاي ساخته شده از شركت، الزام در اجراي كامل مقررات GMP را نيز بطور جدي در دستور كار خود قرار داده است.
تكيه بر تحقيقات و پژوهش در ابوريحان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار مي‌باشد بطوري كه علاوه بر فعاليت آزمايشگاه‌هاي كنترل، واحد مستقل و جديدي نيز تحت عنوان آزمايشگاه تحقيقات در ابوريحان مشغول فعاليت مي‌باشد اين واحد با مشاركت فكري منابع دانشگاهي در سال 1367 آغاز به كار نمود و اولين اقدام آن طرح تبديل پروژسترون به ديدروژسترون مي‌باشد كه صرفه جويي ارزي معادل يك ميليون دلار در سال را به خود اختصاص مي‌دهد از سوي ديگر واحد تحقيقات ابوريحان اقدام به فرموله كردن يازده قلم داروي جديد تحت عناوين:
دسته بندی: علوم پزشکی » داروسازی

تعداد مشاهده: 7765 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word-قابل ویرایش

تعداد صفحات: 100

حجم فایل:275 کیلوبایت

 قیمت: 7,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252